Onderzoek ja-ja-sticker voor reclamedrukwerk

Nijmegen, 20 maart 2018

Nijmegen onderzoekt invoering ja-ja-sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk

De gemeente Nijmegen onderzoekt of zij het bezorgen van ongeadresseerd reclamedrukwerk bij woningen zonder sticker gaat verbieden. Inwoners krijgen dan géén ongeadresseerde reclamefolders meer, tenzij zij zelf met een JA-JA-sticker aangeven dat zij dit wel willen. Hiermee wil het gemeentebestuur de verspilling tegengaan van ongeadresseerd reclamedrukwerk dat ongelezen bij het afval gaat.

Vanuit duurzaamheidsoogpunt is de gemeente Nijmegen voorstander van invoering van het verbod op bezorging van ongeadresseerd drukwerk bij woningen zonder sticker. De productie, verspreiding en verwerking van ongelezen reclamedrukwerk is een verspilling van papier, plastic en energie. Volgens Milieucentraal ontvangt een woning zonder de huidige NEE-NEE- of NEE-JA-sticker wekelijks 35 stuks ongeadresseerd reclamedrukwerk. Dat is 1800 stuks of 36 kilo per jaar per woning en in heel Nijmegen 2,3 miljoen kilo per jaar. Hiervan gaat ca. 690.000 kilo (ca. 30%) per jaar ongelezen bij het oud papier.

De invoering van de nieuwe JA-JA-sticker heeft geen gevolgen voor de bezorging van huis-aan-huisbladen of geadresseerd reclamedrukwerk. Die mogen gewoon bezorgd worden bij woningen zonder sticker. De huidige NEE-JA- en NEE-NEE-stickers houden hun betekenis, maar de NEE-JA-sticker heeft straks dezelfde functie als géén sticker op de brievenbus plakken (en is dus niet noodzakelijk).

Het college gaat nu de consequenties van invoering van een dergelijk bezorgverbod op ongeadresseerd drukwerk nader onderzoeken, met name het verwachte milieueffect en het verwachte economische effect voor lokale ondernemers. Het college van burgemeester en wethouders hoopt voor de zomer een definitief voorstel aan de raad voor te leggen over een eventuele invoering op 1 januari 2019.

Hiermee volgt Nijmegen het voorbeeld van de gemeente Amsterdam waar de JA-JA-sticker per 1 januari 2018 definitief is ingevoerd. Tegen het principebesluit van Amsterdam op 20 april 2016 om de JA-JA-sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk in te voeren, spanden brancheverenigingen van producenten en distributeurs van ongeadresseerd reclamedrukwerk een rechtszaak aan. Op 22 november 2017 heeft de rechtbank de gemeente Amsterdam in het gelijk gesteld. Ondanks dat de brancheverenigingen hebben aangegeven in hoger beroep te willen gaan, heeft de gemeente Nijmegen hiermee voldoende vertrouwen in de juridische toelaatbaarheid van de nieuwe systematiek.

Bron Gemeente Nijmegen – Informatie Nijmegen

Winkels en bedrijven Nijmegen - Agenda Nijmegen